MEKAH KEMBALI DIPERINTAH OLEH
KETURUNAN ISMAIL
OLEH AHMAD BIN YAAKOB
Mekah diperintah oleh suku
Jurhum selepas mereka berkongsi telaga Zamzam dengan Siti Hajar. Apabila Ismail
dewasa , beliau berkahwin dengan orang Jurhum. Oleh itu Mekah terus diperintah
oleh zuriat belaiu sehingga datang sku Khuzaah merampas Mekah daripada
keturunan Ismail dan Kabilah Jurhum. Kabilah Jurhum dihalau keluar dari Mekah.
Pada masa itu, suku Khuzaah dipimpin oleh Amru bin Lu’ayy yang membawa agama
syirik masuk ke Mekah dan Semenanjung
Arab.[1]
Ada juga keturunan Ismail yang terus
tinggal di Mekah, tetapi mereka tidak mempunyai kuasa dan tidak mendapat tempat
lagi di Mekah. Namun keinginan mereka bagi menguasai kembali Mekah tidak pernah
padam walau pun Kabilah Khuzaah memimpin Mekah selama 500 tahun sehingga datang
Qusai bin Kilab. Qusai bin Kilab ini daripada keturunan Ismail. Antara Ismail
ialah Fihr dan Fihr digelar Quraisy. Oleh itu Qusai adalah daripada keturunan
Fihr. Pada masa itu, Qusai merupakan salah seorang bangsawan Mekah. Tuhan
memberi kekuatan dan kekayaan kepadanya.
Akhirnya, dia berjaya mengahwini anak
perempuan Hulail iaitu Ketua Mekah dan ketua Suku Khuzaah pada masa itu.
Selepai Hulail mati, Qusai ingin mengembalikan Mekah kepada keturunan Ismai.
Dengan itu dia mengisytiharkan dirinya menjadi Ketua Mekah. Akibatbya, berlaku
peperangan antara Quraisy yang diketuai Qusai bin Kilab keturunan Ismail iaitu
penduduk asal Mekah dan yang mewarisi telaga zamzam daripada Ismail dengan suku
Khuzaah yang measa mereka juga berhak ke atas Mekah kerana Mekah berada dalam
tangan mereka lebih dari 500 tahun.
Selepas berlaku peperangan yang tidak
berkesudahan, kedua-dua pihak bersetuju mencari hakim. Nama hakim ini ialah
Ya’mur bin Auf Mereka masing-masing bersumpah dan memanggil saksi bahawa mereka
akan menerima keputusan hakim. Ya’mur memanggil kedua-dua belah pihak dan
meminta mereka membentangkan hujah yang menunjukkan mereka berhak ke atas
Mekah. Bagi Qusai, Mekah adalah kepunyaan datuk neneknya. Ismail adalah orang
pertama mendiami Mekah. Dan Zamzam terbuka kerana Ismail. Beliau yang membina
Kaabah. Khuzaah walaupun sudah lama memerintah tetapi mereka adalah perampas
kuasa.
Khuzaah pada masa itu tidak mempunyai
hujah yang konkrit. Oleh itu, Ya’mur
membuat keputusan segala-galanya dikembalikan kepada Qusai bin Kilab. Siqayah,
rifadah , hijabah dan semuanya menjadi hak Qusai bin Kilab. Selepas itu Qusai
memerintah Mekah dengan bijaksana dan adil. Kehidupan orang Mekah semakin
makmur dan orang semakin sayang kepada Qusai. Qusai membina Darul Nadwah kepada
orang-orang Mekah. Darul Nadwah
menjadi pusat pemerintahan Mekah.,
tempat berbincang, tempat melaksanakan akad nikah dan sebagainya. Muhammad bin
Abdullah adalah daripada zuriat Qusai.bin Kilab.
Selepas kematian Qusai bin Kilab semua kemuliaan Quraisy iaitu
rifadah, hijabah, sidanah, siqayah dan nadwah diwariskan kepada anak sulungnya
Abdul Dar. Selepas kematian Abdul Dhar perkara ini dibahagikan antara anak-anak
Qusai yang lain dan anak-anak Abdul Dar.
Sampai kepada Abdul Muttalib, Datuk Muhammad dia mewarisi siqayah iaitu memberi
minum kepada jemaah haji. Pada masa itu telaga Zamzan sudah tidak ada lagi Abdul
Muttalib terpaksa mengambil air dari luar Mekah untuk diberi minum kepada
jemaah haji. Orang Quraisy mencampurkan susu dan madu ke dalam air yang
disediakan itu kerana mereka bersifat
pemurah.[2],
Tiada ulasan:
Catat Ulasan